شرح دعای 44 صحیفه سجادیه؛ بخش بیستم: رمضان مجرای فیض الهی
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۸۵۲۲
پایگاه خبری جماران: در ادامه بخش بیستم مجموعه یادداشت های شرح دعای چهل و چهار صحیفه سجادیه(ع) را می خوانید:
«اللَّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الشَّهْرِ، وَ بِحَقِّ مَنْ تَعَبَّدَ لَکَ فیهِ مِنِ ابْتِدآئِهِ اِلى وَقْتِ فَنآئِهِ: مِنْ مَلَکٍ قَرَّبْتَهُ، اَوْ نَبِىٍّ اَرْسَلْتَهُ، اَوَ عَبْدٍ صالِحٍ اخْتَصَصْتَهُ، اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَ اَهِّلْنا فیهِ لِما وَعَدْتَ اَوْلِیآئَکَ مِنْ کَرامَتِکَ، وَ اَوْجِبْ لَنا فیهِ ما اَوْجَبْتَ لِأَهْلِ الْمُبالَغَةِ فى طاعَتِکَ، وَاجْعَلْنا فى نَظْمِ مَنِ اسْتَحَقَّ الرَّفیعَ الْاَعْلى بِرَحْمَتِکَ.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«بارالها، تو را به حق این ماه رمضان و به حق هر کس که از آغاز تا پایان آن بندگى تو کرده، از فرشته اى که او را به مقام قرب خود رسانده باشى، یا پیامبرى که براى هدایت فرستاده باشى، یا عبد صالحى که او را برگزیده باشى، سوگند مى دهم که بر محمد و آلش درود فرستى، و ما را در این ماه به کرامتى که به اولیاء خود وعده دادى سزاوار کن، و آنچه را که براى اهل سعى و کوشش در طاعت و عبادت قرار داده اى براى ما قرار ده، و ما را در سایه رحمتت در ردیف کسانى قرار ده که استحقاق برترین مرتبه را نزد تو پیدا کردهاند.»
در این بخش از دعا امام سجاد علیه السلام تقاضای خویش را از خداوند با سوگند دادن حق(و به عبارت دیگر با توسل) به حق این ماه، و حق عابدان این ماه می خواهد.
اما ماه رمضان، همان طور که در بخش های اول دعا گذشت، ماه خدا و دارای فضایل فراوان است، و این نشان می دهد که این ماه در مجرای فیض حق تعالی از جایگاه ویژه برخوردار است. می دانیم آنچه در عالم است از ظهور حق و فیض اوست، و هیچ چیز در عالم اصالت ندارد، تمام اصالت از حق و فیض حق است؛ بنابراین ارزش هر چیزی به اندازه ظهور حق در آن است. روشن است ماه رمضان به دلیل بروز و ظهور ویژه رحمت حق در آن دارای ارزش شده است، و امام علیه السلام خدا را به حق این ماه، یعنی به حق ظهور رحمت حق و... در این ماه قسم می دهد.
سوگند دوم؛ بیان ارزش عبادت کنندگان است، عابد درگاه حق ارزشمند است، و عبادت کننده حق در این ماه یک ارزش خاص و برتری دارد، و چون مراتب عبادت کنندگان مختلف است، در این جا سه دسته برتر عابدان این ماه مورد سوگند واقع شده اند: فرشتگان مقرب؛ انبیای مرسل؛ برگزیده صالح. (در این مختصر جای شرح و توضیح این سه گروه از میان فرشتگان و انبیاء و بندگان صالح نیست.)
پس از سوگندها، خواسته های خود را بیان می کند، نخست از خدا سلام و صلوات بر پیامبر و آل او را می خواهد که شکرگزاری واسطه های نعمت حق، به ویژه هدایت هستند، و همچنان که گذشت شروع دعا با صلوات سبب استجابت دعا می شود، و دیگر این که آنها مجاری فیض حق هستند و آنچه را که می خواهد باید از آن مجاری جاری شود.
سپس می خواهد که کرامت های حق به او برسد و چون بهره بردن از کرامت های حق قابلیت و شایستگی می خواهد، فیض حق جاری و ساری است ولی ظرفیت می خواهد تا آن را دریافت کند، و همان طور که اعطای فیض از اوست، اعطای قابلیت هم از اوست، به همین دلیل از حق می خواهد که اهلیت و قابلیت بهره بردن از این فیض را به او عطا کند.
و اما کرامت ها و وعده های خداوند برای روزه داران و اولیائش در این ماه و برای عبادت کنندگان راستین حق، از غفران و قرب و رضا و... آن چنان زیبا و والاست که تنها وصول به آنهاست که انسان آن را در می یابد و به آن آگاه می شود وگرنه، نه الفاظ و نه گوش و چشم ها و نه ادراک ها می تواند در این دنیای پایین آن را در یابد.
در حدیث قدسی آمده است: «اعددت لعبادی الصالحین ما لا عین رأت و لا أ ذن سمعت و لا خطر علی قلب بشر.»(عواملی اللئالی، ج ۴، ص ۱۰۱) «برای بندگان شایسته ام چیزی را فراهم کرده ام که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه به فکری رسیده است.»
و در سخن حق با عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام آمده است: «ای پسر مریم اگر آنچه را من برای دوستان شایسته ام آماده ساخته ام ببینی دلت از شوق آب شود و روح از تنت بیرون رود.»(روضه کافی، ص ۱۳۵)
بالاترین کوشش و تلاش، تلاش بندگی و اطاعت خداست که آن گاه که خداوند فرمودند: اسلم. انبیای حق پاسخ دادند: اسلمت لرب العالمین. و برترین جهاد، آن است که انسان در اطاعت حق تلاش کند، و بر این جهاد پاداشی مقرر است که خدا داند و آن خود حق است.
و در آخرین قسمت می خواهد که به رحمت حق، در سلک آنانی قرار گیرد، که در رفیع اعلا، برترین مقام بهشت قرار گیرد، بهشت را مراتبی است که اینجا جای شرح و بسط آن نیست و برتری آن بهشت ذات است.
در روایات رفیع اعلی، جایگاه خاصانی از اهل بهشت است و جایگاه رسول خدا و خاندان اوست که حضرت سجاد در این دنیا خواستار آن است.
منبع: جماران
کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا شرح صحیفه سجادیه شرح دعای 44 صحیفه سجادیه سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی فیض حق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۸۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معلمی سنگینترین مسوولیت عالم است
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام حبیب الله غفوری بعد از ظهر یکشنبه در دیدار با مدیرکل آموزشوپرورش استان و اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم، ضمن گرامیداشتن یاد معلم شهید آیتالله مطهری و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد، اظهار کرد: اهمیت کار معلم و استاد بهحدی است که اگر بخواهیم شرایط آینده کشور را بدانیم، باید به شرایط و تلاش امروز اساتید نگاه کنیم.
وی با بیان اینکه در هر دورهای نسلی که منشأ تحول و پیشرفت میشود، ریشه آن در تلاش معلمهای نسل قبل است، گفت: نسل امروزی که در حال تحصیل است، در آینده نزدیک عهدهدار مدیریت کشور در همه جهات خواهد شد.
نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه اهمیت کار تعلیم و تربیت در این است که معلم با انسان، بهعنوان پیچیدهترین موجودات، عالم سروکار دارد؛ تصریح کرد: انسان اشرف مخلوقات است و خداوند او را بهدست معلمان بشریت سپرده است تا او را رشد بدهند و به کمال برسانند. در رأس معلمان عالم انبیای الهی بودهاند که وظیفه داشتند انسانها را از رذائل اخلاقی پاک کنند و به آنها حکمت بیاموزند؛ تا هم خودشان عالم بشوند و هم نسلهای بعد را آموزش دهند.
امامجمعه کرمانشاه با تصریح اینکه اسلام و قرآن جهل را در مقابل عقل قرار دادهاند، عنوان کرد: عقل و جهل هر دو جنودی دارند که جنود عقل انسان را به اعلا علیین انسانیت میرساند و جنود جهل او را تا پایینترین درجات، تنزل میدهد. هنر معلم این است که شاگردان را با کتاب وحی الهی که منشأ همه علوم است آشنا کند و عقل و تدبیر را در او تقویت نماید.
وی افزود: جایگاه تعلیم و تربیت معنوی و آسمانی است و این وظیفه در امتداد مسیر انبیا و اولیای الهی به معلمان سپرده شده است.
حجتالاسلام غفوری با یادآوری اینکه قلوب بهدست خداوند است، اضافه کرد: کار تربیتی با عالم معنا پیوند دارد و معلم باید در این مسیر از خداوند منان استمداد کند؛ زیرا توفیق در تعلیم و تربیت باید از سمت حضرت حق عطا بشود.
نماینده ولیفقیه در استان با ذکر این نکته که بههمان اندازه که تعلیم و تربیت عظیم است؛ مسئولیت آن نیز بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: میشود گفت که معلمی سنگینترین مسئولیت عالم است؛ زیرا امانتهایی که بهدست معلم سپرده میشود در عالم هستی بینظیر و بسیار حساس هستند. ما که عهدهدار این عنوان شدهایم در پیشگاه خدا از ما سوال خواهد شد.
وی با ذکر این نکته که معلم باید با توکل و توسل در کلاس درس حاضر بشود و ضمن بهکارگیری تمام همت خود اساس کار را از خدا بداند، بیان کرد: حق معلم قابل اداکردن نیست؛ چرا که جنس کار، معنویت محض است. آنچه که حکومتها میپردازند صرفاً حقالقدم معلم است و ارزش آموزههای معلم بههیچعنوان قابل قیمتگذاری نیست.
کد خبر 6091332